صندوق کمند چیست؟ معرفی جامع صندوق درآمد ثابت کمند

صندوق کمند چیست؟ معرفی جامع صندوق درآمد ثابت کمند

تصویر شاخص صندوق درآمد ثابت کمند چیست
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق کمند چیست؟ کمند، یک صندوق درآمد ثابت (Fixed Income Fund) قابلِ معامله در بورس است که در سال 1396، پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس، تحت مدیریت گروه مالی کاریزما، فعالیت خود را آغاز کرد. نرخ سود این صندوق مشخص و نوسان آن بسیار کم است.

سود موثر سالانه صندوق درآمد ثابت کمند در اردیبهشت ماه 1403، برابر با 29.7 درصد بوده است. شما می‌توانید به آسانی با جستجوی نماد «کمند» در سامانه‌های معاملاتی، اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق کنید.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، قصد داریم صندوق کمند و مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت را کامل بررسی کنیم و به این پرسش پایخ دهیم که صندوق کمند چیست؟ و چه مزایایی دارد؟ لطفاً دقایقی را با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری کمند چیست؟

فرض کنید سرمایه‌ی زیادی در اختیار دارید، اما نه از بازارهای مالی سررشته دارید، و نه می‌دانید سرمایه‌ی خود را چطور مدیریت کنید! قطعاً افرادی مشابه شما، همین دغدغه‌ها را دارند. یکی از راه حل‌ها، سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است.

صندوق‌های درآمد ثابت، با جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران، سبدی از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهند و با سرمایه‌گذاری در [دارایی‌های بسیار کم ریسک مانند] اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت، سطح ریسک را تا حد امکان پایین می‌آورند و سود ثابت ماهانه پرداخت می‌کنند.

این صندوق‌ها، بر اساس نحوه معامله، چگونگی تقسیم سود و ترکیب دارایی‎‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم، مقاله‌ی زیر را بخوانید تا کامل با صندوق‌های درآمد ثابت آشنا شوید.

link مقاله پیشنهادی : صندوق درآمد ثابت چیست؟ + همه چیز درباره صندوق درآمد ثابت

آیا صندوق کمند بهترین صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه است؟

صندوق «کمند»، یکی از صندوق‌‌های درآمد ثابت گروه مالی کاریزما است که در تاریخ 30 مرداد ماه 1396، رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است. نرخ نوسان این صندوق بسیار کم است، و پس از سرمایه‌گذاری، در اولین روز کاری بعد از پانزدهم هر ماه، سود شما واریز خواهد شد.

صندوق کمند از نوع “ETF” یا قابل معامله در بورس است و شما در سامانه‌های معاملاتی تمام کارگزاری‌ها، می‌توانید با جستجوی نماد «کمند» واحدهای عادی این صندوق را خرید و فروش کنید.

حداقل 85 درصد دارایی‌های صندوق درآمد ثابت کمند به دارایی‌های بدون ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و … اختصاص یافته است. بنابراین، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق تقریباً صفر است.

ترکیب دارایی‌های صندوق درآمد ثابت کمند کاریزما

صندوق درآمد ثابت کمند چه ویژگی‌های دیگری دارد؟

  • سود روزشمار. به این معنی که نرخ شکست ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید سرمایۀ خود را خارج کنید و تا همان روز به شما سود تعلق خواهد گرفت.
  • تعداد سرمایه‌گذاران. تا کنون بیش از 24 هزار نفر، صندوق کمند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.
  • سرمایه‌گذاری با هر اُفق زمانی با ریسک کم. سطح ریسک در کمند پایین، و برای هر نوع سرمایه‌گذاری مناسب است. افراد می‌توانند مازاد دارایی نقد خود را در این صندوق‌ سرمایه‌گذاری کنند.
  • کل ارزش خالص دارایی‌ها. ارزش روز دارایی‌های این صندوق، نزدیک به 6.000.000.000.000 تومان است!
  • معاف از مالیات. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ درآمد ثابت کمند، هیچ مالیاتی برای شما به همراه نخواهد داشت!

صندوق سرمایه گذاری کمند مناسب چه افرادی است؟

اگر جزو افرادی هستید که ریسک بالا را تحت هیچ شرایطی قبول نمی‌کنید، اما از طرفی، دنبال یک سرمایه‌گذاری مطمئن هستید، قطعاً صندوق درآمد ثابت کمند، انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت، و بلندمدت
  • ریسک بسیار پایین
  • درآمد ثابت ماهانه

خرید آنلاین صندوق کمند

صندوق درآمد ثابت کمند را چطور بخریم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کمند، 3 راه وجود دارد:

راه اول) از طریق سامانه سرمایه‌گذاری کاریزما

ابتدا، از طریق دکمۀ زیر، در سامانه کارگزاری کاریزما، ثبت‌نام کنید. سپس، در بخش صندوق‌ها، فهرستی از صندوق‌ها را مشاهده خواهید کرد. روی دکمۀ «سرمایه‌گذاری» کلیک کنید و با خیالی آسوده از کسب درآمد ثابت با کمند، لذت ببرید.

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

خرید صندوق سرمایه‌گذاری کمند در کارگزاری کاریزماراه دوم) مراجعه به صفحۀ صندوق درآمد ثابت کمند

با مراجعه به صفحۀ صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمند، گزینه‌ی «سرمایه‌گذاری می‌کنم» را انتخاب کنید. اطلاعات خود را وارد، و در نهایت مبلغ مد نظر خود را واریز کنید و از یک سرمایه‌گذاری مطمئن لذت ببرید.

خرید آسان صندوق کمند

راه سوم) جستجوی نماد «کمند»

تفاوتی ندارد در قبلاً کدام کارگزاری ثبت‌نام کرده‌اید. اکر کد بورسی دارید و در کارگزاری‌ کاریزما ثبت‌نام کرده‌اید، کافیست وارد سامانۀ معاملاتی کارگزاری کاریزما شوید و نماد «کمند» را جستجو، و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

سود صندوق کمند کاریزما چقدر است؟

سود صندوق کمند کاریزما، عدد ثابتی نیست، اما متناسب با نرخ اوراق اخزا در بازار است و هر ماه بسته به شرایط بازار و پارامترهای مختلف از جمله تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی، نرخ ارز و … تغییر می‌کند. اما این سود همواره برای سرمایه‌گذارها جذاب است.

سود موثر سالانه اردیبهشت ماه صندوق درآمد ثابت کمند کاریزما، برابر با 29.7 درصد بوده است.

کارمزد صندوق کمند کاریزما چقدر است؟

کارمزد صندوق کمند کاریزما به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • کارمزد مدیریت در صندوق کمند کاریزما 1 درصد است.
  • کارمزد خرید واحدهای صندوق کمند، 0.02% از ارزش خرید است.

لازم به ذکر است که کارمزد مدیریت، به میزان یک درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق است که در اختیار شرکت (کاریزما) قرار می‌گیرد و هزینه‌های مدیریت صندوق پوشش داده می‌شود. مدیر صندوق می‌تواند این کارمزد را یکجا یا در فواصل زمانی مشخص برداشت کند؛ اما میزان کارمزد هرگز از یک درصد فراتر نخواهد رفت.

بهترین زمان برای خرید صندوق سرمایه گذاری کمند چه زمانی است؟

برای اینکه بتوانیم بهترین زمان برای خرید صندوق‌‌های درآمد ثابت را مشخص کنیم، بایستی به چند معیار، یا بهتر است بگوییم چند سوال پاسخ دهیم. به‌طور کلی، قبل از سرمایه‌گذاری این سوالات را از خود بپرسید:

  • هدف من از سرمایه‌گذاری چیست؟
  • آیا دنبال حفظ اصل سرمایۀ خود هستیم؟
  • آیا نوسانات بازار برای من نگران‌کننده است؟
  • آیا درآمد منظم را بر درآمد خوب همراه با ریسک ترجیح می‌دهم؟

اگر پاسخ شما به سوال‌های بالا، مثبت است، آنگاه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت مانند کمند، بایستی اولویت شما باشد.

بهتر است همواره شرایط بازار را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، زمانی که بازارها در رکود به سر می‌برند، صندوق‌های درآمد ثابت، پناهگاه خوبی برای سرمایه‌گذارها هستند. بالعکس، زمانی که رشد بازارهای دیگر مانند سهام، ارزهای دیجیتال و … را داریم، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها شاید به منزله‌ی از دست دادن فرصت‌های خوب کسب سود در سایر بازارها باشد!

در هر حال، اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، و نمی‌دانید چه تصمیمی بگیرید، بهتر است از مشاوران مالی کمک بخواهید. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهتر است در صندوق‌های درامد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم یا در بانک سپرده‌گذاری کنیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم.

صندوق سرمایه گذاری کمند بهتر است یا سپرده‌گذاری در بانک؟

سرمایه‌گذارها همواره این سوال را می‌پرسند … سرمایه‌گذاری در بانک روشی رایج است که در گذشته افراد بیشتر به این سمت تمایل داشتند و حتماً عبارت‌هایی مانند «پول گذاشتن در بانک و سود گرفتن» را بارها شنیده‌اید.

بانک‌ها سود ثابت و مشخصی دارند که بانک مرکزی آن را تعیین می‌کند. اما مدیران صندوق‌‌های درآمد ثابت مانند کمند، این اجازه دارند که 10% از دارایی‌های صندوق را در سهام و دارایی‌هایی با ریسک بالاتر سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، بازدهی صندوق‌ سرمایه گذاری کمند، بیشتر از بانک است و در عین حال، ریسک این صندوق در مجموع [تقریباً] برابر با بانک است و نرخ شکست ندارد.

تصویر زیر، مقایسه‌ای از بازدهی بانک و صندوق سرمایه گذاری کمند در بازۀ زمانی یک سال گذشته است. به وضوح، بازده کمند بیشتر از بانک بوده است.

مقایسه بازدهی صندوق کمند با سرمایه‌گذاری در بانک در یکسال گذشته

مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ سرمایه گذاری کمند

صندوق‌های درآمد ثابت مانند کمند و کارا، مزایای مختلفی دارند؛ از جمله اینکه در زمان رکود بازار، گزینه‌ی جذابی برای حفظ ارزش سرمایۀ به حساب می‌آیند. سود این صندوق‌ها نیز نسبت به سپرده‌های بانکی بیشتر است.

در کنار حفظ ارزش سرمایه، مزایای زیر را می‌توان برای صندوق درآمد ثابت کمند برشمرد.

مزایای سرمایه‌ گذاری در صندوق کمند چیست؟

  1. مدیریت صندوق‌های درآمد ثابت، به عهده‌ی گروهی از متخصصین بازارهای مالی است که دائماً بازار و اخبار آن را رصد می‌کنند، و می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را برای افزایش سود صندوق بگیرند.
  2. واحدهای این صندوق‌ها، نقدشوندگی بالایی دارند، و به همین دلیل شاهد صف خرید و فروش نیستیم. هر زمان که بخواهید، می‌توانید دارایی‌های خود را نقد کنید.
  3. در صندوق‌ کمند، با کمترین مبلغ (100 هزار تومان) هم می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و به مرور زمان سرمایۀ خود را افزایش دهید.
  4. از آنجایی که مدیریت صندوق را اشخاص دیگری انجام می‌دهند، شما به عنوان سرمایه‌گذار، نیازی به یادگیری مفاهیم بازار مالی و رصد بازار و … ندارید و می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود، صرفه‌جویی کنید.
  5. سود صندوق درآمد ثابت کمند، روزشمار است، و هر زمان که احتیاج داشته باشید، می‌توانید سود و اصل سرمایۀ خود را بدون نرخ شکست برداشت کنید.

و اما، در کنار تمام این مزایا، می‌توان چند مورد را به عنوان نقطه ضعف برای صندوق‌های درآمد ثابت عنوان کرد.

معایب سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ کمند چیست؟

  1. بازدهی کمتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری
  2. صندوق‌های درآمد ثابت به نوعی تابع شرایط کشور هستند. به عبارت دیگر، تصمیمات سیاسی و اقتصادی، افزایش یا کاهش نرخ بهره، قیمت ارز، رویدادهای مختلف مانند خطر جنگ و … بر عملکرد و بازدهی این صندوق‌ها تاثیرگذار هستند.

صندوق‌های درآمد ثابت (به ویژه در شرایط رونق بازارها) بازدهی کمتری نسبت به دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سهامی، سرمایه‌گذاری مستقیم، یا حتی سایر بازارها دارند.

البته این مورد را شاید نتوان جزو نقاط ضعف در نظر گرفت؛ چراکه روش‌های دیگر (مانند صندوق‌های سهامی) ریسک بالاتری دارند، و ریسک بیشتر گاهی مطلوب سرمایه‌گذاران نیست. به همین دلیل، از این صندوق‌ها برای مدیریت نقدینگی نیز استفاده می‌شود.

البته، هر یک از این معایب و مزایا با توجه به شرایط شما، ممکن است به‌گونه‌ی دیگری تفسیر شوند. برای مثال، سرمایه‌گذارانی که واحدهای عادی صندوق‌های درآمد ثابت را خریداری می‌کنند، در مجامع بورسی حق رای ندارند. (آیا این موضوع برای شما اهمیت دارد؟)

به همین دلیل می‌گوییم هر شخص باید مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را باید با توجه به شرایط خود تفسیر کند.

چکیده‌ای از مقاله‌ی ” صندوق سرمایه گذاری کمند چیست؟ “

صندوق کمند چیست؟ صندوق درآمد ثابت کمند، یک راه حل مناسب برای آن دسته‌ از افرادی به حساب می‌آید که می‌خواهند یک سرمایه‌گذاری مطمئن و تقریباً بدون ریسک را تجربه کنند و هر ماه، مبلغ ثابتی را به عنوان سود دریافت کنند. سود موثر کمند در اردیبهشت ماه برابر با 29.7 درصد بوده است. این صندوق در مقایسه با سپرده‌های بانکی (از زمان تاسیس تا کنون)، همواره سود بیشتری داده است.

صندوق کمند بیشتر بر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون ریسک تمرکز دارد؛ بنابراین سود این صندوق قابل پیش‌بینی و ریسک آن، بسیار پایین است.

صندوق کمند کاریزما، از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر، با بیش از 5 هزار میلیارد تومان دارایی، و بیش از 24 هزار نفر سرمایه‌گذار، یکی از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت به حساب می‌آید که در روزهای ریزش بازار، آپشن خوبی برای حفظ ارزش پول و دور ماندن از نوسانات است.

اگر کماکان در مورد صندوق‌های درآمد ثابت سوالی دارید، در بخش نظرات، سوالات خود را مطرح نمایید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین می‌توانید از گزینه‌های پشتیبانی چت آنلاین و تماس با کاریزما نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمند، یکی از صندوق‌های قابل در بورس، متعلق به گروه مالی کاریزما است، که ریسک بسیار کمی دارد و حداقل 85 درصد دارایی‌های آن را اوراق بدون ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و … تشکیل داده‌اند. بازدهی صندوق کمند کوتاه‌مدت (ماهانه) است و برای سرمایه‌گذارانی که دنبال ریسک و تنش در سرمایه‌گذاری نیستند، انتخاب برتر به حساب می‌آید.​​

برای خرید صندوق درآمد ثابت کمند، کافیست از طریق سامانه کارگزاری کاریزما، یا هر کارگزاری دیگری، نماد «کمند» را جستجو و آن را خریداری کنید. همچنین، می‌توانید به صفحه‌ی صندوق درآمد ثابت کمند مراجعه و سرمایه‌گذاری را آغاز کنید.​​

شما با مبلغ 100 هزار تومان به عنوان حداقل سرمایه می‌توانید در صندوق درآمد ثابت کمند سرمایه‌‌گذاری کنید.​​

سود صندوق درامد ثابت کمند، در اولین روز کاری بعد از 15اُم هر ماه، به حساب سرمایه‌گذارها واریز می‌شود. گاهی ممکن است واریز سود تا 48 ساعت نیز طول بکشد.​​

طبق نظر کمیته فقهی سازمان بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، از جمله کمند کاریزما، ار نظر شرعی هیج مشکلی ندارد، چراکه در این صندوق‌ها تضمین قطعی برای پرداخت سود وجود ندارد و نرخ سود قطعی و ثابت نیست.

مقاله‌ی «حکم شرعی صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت» در وبلاگ کاریزما، کامل به این مسئله پرداخته است. جهت اطمینان بیشتر، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.​​

پاسخ به این سوال، کاملاً به انتظارات شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. قطعاً نباید تمام سرمایۀ خود را روی کمند یا صندوق‌ها / دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید. اما اگر درآمد ثابت ماهانه با ریسک بسیار کم برای شما اهمیت دارد، می‌توانید بخش قابل توجهی از سرمایۀ خود را در کمند یا دیگر صندوق‌های درآمد ثابت کاریزما، سرمایه‌گذاری کنید.​​​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.