آموزش استخراج ارز دیجیتال + معرفی روش‌های ماینینگ

آموزش استخراج ارز دیجیتال + معرفی روش‌های ماینینگ

آموزش استخراج ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به آموزش استخراج ارز دیجیتال خواهیم پرداخت و شما را با انواع روش‌های استخراج و مزایا و معایب آن‌ها آشنا می‌کنیم.

استخراج ارزهای دیجیتال (ماینینگ)، فرآیندی است که در آن کوین یا توکن‌های جدیدی تولید می‌شوند و یکی از روش‌های محبوب برای کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید. در فرآیند استخراج، با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند و نرم‌افزارهای ویژه، معادلات پیچیده ریاضی حل و تراکنش‌ها تایید می‌شوند.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ (Mining) یا همان استخراج ارزهای دیجیتال، فرآیند ایجاد ارزهای دیجیتال جدید و تایید تراکنش‌ها بر روی شبکه بلاکچین است. ماینرها یا استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال باید معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند. هر بار که یک معادله ریاضی حل می‌شود، تراکنش‌ها تایید و به بلاکچین افزوده می‌شوند. در ازای انجام این عملیات، ماینرها به‌عنوان پاداش، ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

link مقاله پیشنهادی : ارز دیجیتال چیست و چرا باید بخریم؟!

ماینیگ یک فرآیند غیرمتمرکز است و برای تایید تراکنش‌ها هیچ سازمان و مقام مرکزی وجود ندارد. هر ماینری که زودتر جواب معادله ریاضی را پیدا کند، برنده می‌شود و پاداش استخراج به آن تعلق می‌گیرد. ابتدا، فرآیند ماینینگ به کمک کامپیوترهای خانگی انجام می‌شد اما با گذشت زمان و توسعه‌ی فناوری، پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) جایگزین شدند. این دستگاه‌ها از قدرت بیشتری برخوردار هستند و شانس برنده شدن ماینرها را افزایش می‌دهند.

مراحل استخراج ارزهای دیجیتال

آموزش استخراج ارز دیجیتال را با توضیح مراحل ماینینگ شروع می‌کنیم. قطعاً اولین کار این است که انتخاب کنیم کدام ارز دیجیتال را می‌خواهیم ماین کنیم.

  1. انتخاب ارز دیجیتال

قبل از اقدام به استخراج لازم است که ارز دیجیتال مورد نظر خودتان را مشخص کنید، زیرا هر ارز دیجیتال دارای الگوریتم خاصی برای استخراج است و نیاز است که بررسی کنید که سخت‌افزار شما با الگوریتم ارز مورد نظر سازگار است یا خیر.

به‌عنوان مثال، بیت‌کوین از الگوریتم SHA-256 و اتریوم از الگوریتم Ethash استفاده می‌کند. بهتر است هنگام انتخاب ارز دیجیتال معیارهایی مانند الگوریتم اثبات کار (POW)، میزان نوسانات، سودآوری و نقدینگی را در نظر بگیرید.

سعی کنید ارزی را انتخاب کنید که دارای پتانسیل رشد باشد. برخی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ عبارت‌اند از:

  • بیت‌کوین (Bitcoin)
  • اتریوم (Ethereum)
  • لایت‌کوین (Litecoin)
  • مونرو (Monero)
  • زی‌کش (Zcash)

مرحله دوم، تهیه سخت‌افزارهای مورد نیاز است.

  1. تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز

مرحلۀ دوم آموزش استخراح ارز دیجیتال، تهیه تجهیزات است که مهمترین مرحله به‌حساب می‌آید. در سال‌های قبل، این امکان وجود داشت که بیت‌کوین را با کامپیوتر معمولی هم استخراج کرد!

اما با افزایش تعداد کاربران و ماینرها، سختی شبکه افزایش یافت و به دستگاه‌های قوی‌تر برای استخراج نیاز بود. دو مدل از سخت‌افزارهای اصلی استخراج ارزهای دیجیتال که جانشین کامپیوترها (CPU) شدند عبارت‌اند از ASIC و GPU.

سوددهی استخراج بیتکوین در گذشته

ای‌سیک (ASIC) چیست؟

لغت ASIC مخفف عبارت Application-Specific Integrated Circuit و به‌معنای «مدارهای مجتمع با کاربری خاص» است. این دستگاه به منظور استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌ و از قدرت پردازش بالاتری برخوردار هستند و مصرف برق آن‌ها کمتر است. این دستگاه‌ها معمولاً برای یک ارز دیجیتال خاص طراحی می‌شوند و به‌دلیل سرعت بالا و قدرت محاسباتی بهتر، قیمت بالایی دارند.

جی‌پی‌یو (GPU) چیست؟

لغت GPU مخفف عبارت Graphics Processing Unit است. کارت‌های‌ گرافیک قدرتمند می‌توانند برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده شوند. این کارت‌ها برای استخراج چندین ارز دیجیتال مختلف مناسب می‌باشد اما بیشتر برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم استفاده می‌شوند.

  1. نصب نرم‌افزار ماینینگ

گام سوم آموزش استخراج ارز دیجیتال؛ پس از انتخاب سخت‌افزار باید نرم‌افزار ماینینگ را نصب و تنظیم کنید. نرم‌افزارهای مختلفی برای انواع ارزها و دستگاه‌ها وجود دارند. از جمله نرم‌افزارهای ماینینگ:

CGMiner: این نرم‌افزار از سال 2011 فعالیت خود را شروع کرده و یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای استخراج بیت‌کوین و ارزهای دیگر است.

BFGMiner: این نرم‌افزار، ASIC و FPGA را پوشش می‌دهد و به همین دلیل اگر ارز دیجیتال انتخابی شما از سخت‌افزار تخصصی پشتیبانی می‌کند، این نرم‌افزار گزینه مناسبی است.

  1. پیوستن به استخر استخراج (Mining Pool)

استخر استخراج یا همان ماینینگ پول، به گروهی از ماینرها گفته می‌شود که قدرت محاسباتی خود را با هم ترکیب می‌کنند و با هم کار می‌کنند تا شانس بیشتری برای استخراج بلوک‌‌های جدید داشته باشند.

پاداش به‌دست‌آمده از استخراج، بین اعضای استخر بر اساس میزان مشارکت هر دستگاه تقسیم می‌شود. پیوستن به استخر استخراج مزایا و معایبی دارد. به‌عنوان مثال استخراج ارزهای دیجیتال به تنهایی (Solo Mining)، معمولاً زمان‌بر است، مخصوصاً برای ارزهای دیجیتالی با سختی استخراج بالا مانند بیت‌کوین؛ اما پیوستن به استخر استخراج می‌تواند سرعت انجام عملیات را افزایش دهد.

پاداش به‌دست‌آمده در استخر استخراج بین تمامی اعضا تقسیم می‌شود، اما در استخراج تنهایی، تمامی پاداش به خود شما تعلق می‌گیرد اما سرعت پیشرفت شما کمتر خواهد بود.

استخرهای ماینینگ زیادی در بازار کریپتو وجود دارند، اما باید استخری را انتخاب کنید که معتبر، با سابقه و دارای کارمزد منطقی باشد.

  1. شروع استخراج

پس از انجام تمامی مراحل ذکر‌شده، می‌توانید فرآیند ماینینگ را آغاز کنید. در این زمان دستگاه ماینینگ شما شروع به کار می‌کند و معادلات ریاضی را حل می‌نماید. سپس تراکنش‌ها تایید شده و به بلاکچین افزوده می‌شوند و پاداش استخراج به کیف پول شما واریز می‌شود.

در این مرحله نیاز است که بر عملکرد سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ماینینگ نظارت داشته باشید. دمای دستگاه، مصرف برق و سرعت استخراج را به دقت بررسی کنید تا در صورت بروز مشکلات فنی بتوانید به‌سرعت آن‌ها را بر طرف کنید.

توجه داشته باشید که دستگاه‌های ماینینگ در حین کار حرارت زیادی تولید می‌کنند و نیاز است که دستگاه‌ها در محیطی با تهویه مناسب قرار بگیرند و از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده نمایید.

علاوه بر سخت‌افزارهای ماینینگ، نرم‌افزارها نیز نیاز به بررسی و نظارت مداوم دارند. آن‌ها باید منظم به‌روزرسانی شوند و جهت ایمنی بیشتر، همیشه از آخرین نسخه‌های آن نرم‌افزار استفاده کنید.

آموزش استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی

استخراج ارزهای دیجیتال در ابتدا به کمک کامپیوترهای خانگی آغاز شد و بسیار سودآور بود. ماینرها می‌توانستند بلوک جدید ایجاد کنند و معادلات ریاضی را حل کنند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

امروزه نیز می‌توان به کمک کامپیوترهای خانگی بیشتر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را استخراج کرد اما با افزایش تعداد ماینرها و قیمت بیت‌کوین و همچنین پیچیده‌تر شدن پردازش شبکه، فرآیند استخراج ارز دیجیتال به کمک کامپیوترهای خانگی را تاحدودی سخت و بی‌فایده کرده است.

برای استخراج خانگی یا بهتر است بگوییم استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک، به یک سیستم به‌روز و GPU قوی نیاز دارید تا سرعت پردازش بهتر و در پی آن نرخ هش بالاتری داشته باشید. علاوه بر یک سیستم بروز با GPU قدرتمند، باید سرمایه کافی برای پرداخت هزینه مصرف انرژی و استهلاک سخت‌افزار را نیز داشته باشید. چون مصرف برق و استهلاک سیستم در فرآیند ماینینگ بسیار زیاد است و شما نیاز دارید همواره سیستم خود را ارتقا دهید، به همین منظور باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار که برای ماینینگ از آن‌ها استفاده می شود Nvidia GTX 1080 Ti و  AMD RX 580 هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین

آموزش استخراج بیت کوین

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین عبارت‌اند از:

  • کیف پول بیت‌کوین
  • اینترنت
  • برق و تجهیزات مناسب آن
  • تهویه مناسب
  • دستگاه ای‌سیک (ASIC)

سخت‌افزار مخصوص و قدرتمند جهت استخراج بیت‌کوین، ای‌سیک نام دارد که قدرت بسیار زیادی دارد. این دستگاه به منبع تغذیه قدرتمندی نیاز دارد تا از آسیب به دستگاه جلوگیری کند و سخت‌افزار بتواند وظیفه خود را بخوبی انجام دهد.

تجهیزاتی مانند سیستم خنک‌کننده برای عملکرد صحیح دستگاه‌ها لازم است، چون حرارت زیادی در طی فرآیند استخراج بیت‌کوین تولید می‌شود و وجود تهویه مناسب می‌تواند از داغ شدن بیش از حد دستگاه‌ها جلوگیری کند.

برای ذخیره بیت‌کوین‌های استخراج‌شده به یک کیف‌پول ایمن نیاز دارید. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) امنیت بالایی دارند و بهترین گزینه برای ذخیره BTC می‌باشند.

تقریباً هر چهار سال یک‌بار (پس از هر 210 هزار بلاک) هاوینگ (Halving) بیت‌کوین اتفاق می‌اُفتد و پاداش استخراج بیت‌کوین که ماینرها دریافت می‌کنند، نصف می‌شود. در واقع با این فرآیند تعداد بیت‌کوین‌هایی که هر 10 دقیقه تولید می‌شوند، نصف می‌شود و ماینرها نیز پاداش کمتری دریافت می‌کنند.

مزایا و معایب استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال، یکی از معروف‌ترین روش‌های کسب درآمد در این حوزه است. ابتدا به چند مورد از مزایا و معایب این روش بپردازیم …

مزایای ماینینگ ارزهای دیجیتال

  1. درآمدزایی و کسب سود

اگر از تجهیزات حرفه‌ای و قدرتمند استفاده کنید، ماینینگ ارزهای دیجیتال می‌تواند یک منبع درآمد مناسب غیرفعال باشد.

  1. حمایت از شبکه

با استخراج ارزهای دیجیتال و شرکت در فرآیند ماینینگ، به تامین امنیت شبکه و پایداری آن کمک می‌کنید. این کار به‌نوعی استیکینگ به‌حساب می‌آید و شما در ازای سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود برای تامین پشتوانه و امنیت شبکه، پاداشی از جنس همان ارز دیجیتال نیز دریافت می‌کنید.

به صرفه بودن یا نبودن استخراج ارزهای دیجیتال

چالش‌های مسیر استخراج ارزهای دیجیتال

  1. بالا بودن هزینه ماینینگ

برای استخراج ارزهای دیجیتال باید تجهیزات ماینینگ را خریداری کنید و همچنین هزینه برق مصرفی برای استخراج بسیار زیاد است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

علاوه بر این باید هزینه‌های تعمیر یا خریداری تجهیزات نو در صورت خرابی را نیز در نظر بگیرید.

  1. سختی شبکه و رقابت شدید

با افزایش تعداد ماینرها، رقابت برای استخراج بلوک‌های جدید بیشتر شده و در نتیجه احتمال سودآوری کاهش می‌یابد.

در اصطلاحات ارز دیجیتال می‌گوییم سختی شبکه افزایش یافته است. در این شرایط ماینرهای قدیمی عملاً شانسی ندارند و دستگاه‌های به‌روز در این شرایط می‌توانند به رقابت بپردازند.‌

  1. پیچیدگی فنی

تنظیم و نگهداری تجهیزات ماینینگ به دانش فنی نیاز دارد که ممکن است برای برخی پیچیده و چالش‌برانگیز باشد.

آنچه در مطلب آموزش استخراج ارز دیجیتال گفتیم …

استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار سودآور باشد اما باید ارزی را انتخاب کنید که سودآوری آن بتواند تمامی هزینه‌ها را جبران کند و بازدهی خوبی داشته باشد.

در حال حاضر به تازگی هاوینگ بیت‌کوین را پشت سر گذاشته‌ایم و پاداش ماینرها نصف شده و سختی شبکه بالا رفته است. همچنین برای اینکه بتوانید از استخراج ارزهای دیجیتال سود خوبی کسب کنید، باید از سخت‌افزارها و نرم‌‌افزارهای کاملاً به‌روز استفاده کنید.

در این شرایط تصمیم با خود شخص است که آیا ماینینگ می‌تواند راه مناسبی برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال باشد؟! ​

سوالات متداول

به فرآیندی که ماینرها در آن به کمک قدرت محاسباتی سخت‌افزارهای خاص، معادلات پیچیده ریاضی را حل و تراکنش‌ها را در شبکه بلاکچین تایید می‌کنند، استخراج ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.​

استخراج ارز دیجیتال به کمک کامپیوتر خانگی امکان‌پذیر است، اما به‌دلیل قدرت محاسباتی پایین و مصرف برق بالا، اغلب سودآور نیست!​

بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، مونرو و زی‌کش از جمله ارزهای دیجیتال محبوب برای استخراج هستند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. خیرالله یعقوبی 13 مهر 1403 1 پاسخ

    سلام الان چه ارز بهتر سودهی خوب داره با کارت گرافیگ ماین انجام بشه ممنون میشم راهنمای کنید

    13 مهر 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 14 مهر 1403

      سلام. سوددهی ارزهای دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی داره و اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. اینکه دست روی یک ارز مشخص بذاریم و بگیم حتماً این سودده هست و ماین کنید، غیرممکنه! برای همین نمی‌تونیم ارز خاصی رو معرفی کنیم. به‌زودی یک مقاله منتشر می‌کنیم با عنوان شناسایی ارزهای دیجیتال متسعد رشد. تو اون مقاله توضیح دادیم که چطور می‌تونید ارزهای دیجیتال مستعد رشد رو شناسایی کنید.

      14 مهر 1403

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.