سرمایه گذاری تا ریال آخر با کاریزما‌ کارت!

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

خرید طلا در بورس ایران؛ نکات مهمی که باید بدانید!

1x
: :

919 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

ماهنامه لنز بورس کالا (تیر 1403)

ماهنامه لنز بورس کالا، بررسی تخصصی فروش شرکت ها در بورس کالا (منتهی به تیر 1403) این ماهنامه به گزارش بخش‌های کمتر پوشش داده شده‌ی بورس کالای ایران، با سه هدف زیر می پردازد که می تواند توسط تحلیل‌گران و ذینفعان بورس کالا و بورس تهران مورد استفاده قرار گیرد: بررسی فروش شرکت های بورسی طی ماه های مختلف در بورس کالا با استفاده از اندیکاتور های مختلف. بررسی تغییرات فروش ماهانه شرکت ها در سطح محصولات به تفکیک حجم و ارزش. بررسی فضای رقابتی شرکت های بورسی و غیر بورسی در بورس کالای ایران. شرکت های فعال در بورس کالا تمامی فروش خود را از طریق بورس کالا انجام نمی‌دهند و بدیهی است که اعداد گزارش شده با گزارش‌های فعالیت ماهانه منتشر شده توسط شرکت‌ها متفاوت باشد، گرچه به عنوان یک ابزار این گزارش می تواند به طور نسبی عملکرد شرکت‌ها را طی ماه بررسی نماید و یک بینشی از فروش شرکت ها طی ماه، قبل از انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه به خواننده منتقل کند. ​ ​​​​
ادامه

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 27 تیر 1403)

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 27 تیر 1403) بولتن هفتگی بررسی محصولات کلیدی بورس کالا، به همراه نقشه بازار برای بورس کالا ​
ادامه
article-featured-image

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 20 تیر 1403)

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 20 تیر 1403) بولتن هفتگی بررسی محصولات کلیدی بورس کالا، به همراه نقشه بازار برای بورس کالا ​
ادامه
article-featured-image

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 13 تیر 1403)

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 13 تیر 1403) بولتن هفتگی بررسی محصولات کلیدی بورس کالا، به همراه نقشه بازار برای بورس کالا ​
ادامه
article-featured-image

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 30 خرداد 1403)

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 30 خرداد 1403) بولتن هفتگی بررسی محصولات کلیدی بورس کالا، به همراه نقشه بازار برای بورس کالا ​
ادامه
نسبت p به b

نسبت p/b بالا بهتر است یا پایین؟ + محاسبه نسبت p به b

نسبت P/B یکی از نسبت‌های مالی است که در تحلیل بنیادی برای ارزیابی ارزش یک شرکت استفاده می‌شود. این نسبت p به b بیانگر قیمت پایانی به ارزش دفتری می‌باشد. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به بررسی نحوه محاسبه p/b می‌پردازیم. در ادامه با همراه باشید. نسبت p/b در بورس چیست؟ نسبت p به b که مخفف (Price-to-Book Ratio) است از دو واژه price به معنای “قیمت پایانی” و  Book Value به معنای “ارزش دفتری” گرفته شده است. بدین صورت مقیاس P/B بیانگر قیمت بازار و ارزش دفتری هر سهم در ترازنامه است. به عبارت ساده‌تر، این نسبت نشان می‌دهد که بازار چقدر برای هر واحد ارزش دفتری شرکت حاضر به پرداخت هزینه است. سوالی که پیش می‌آید این است که ارزش دفتری چیست؟ ارزش دفتری (Book Value) یکی از معیارهایی است که در انواع صورت های مالی به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده‌ی ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت پس از کسر بدهی‌ها است. فرمول محاسبه ارزش دفتری به شرح زیر است: بدهی‌ها –  دارایی‌ها =ارزش دفتری به عبارت دیگر، ارزش دفتری یک شرکت معادل مجموع دارایی‌های آن منهای مجموع بدهی‌های آن است. این مقدار نشان‌دهنده‌ی حقوق صاحبان سهام در شرکت است و معمولاً در ترازنامه شرکت قابل مشاهده است. برای محاسبه ارزش دفتری هر سهم نیز از فرمول زیر استفاده می‌شود:  تعداد سهام موجود در شرکت / ارزش دفتری کل = ارزش دفتری هر سهم در واقع ارزش دفتری برابر با جمع حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه) است که در نهایت تقسیم بر تعداد سهام آن شرکت می‌شود تا ارزش دفتری هر سهم محاسبه شود. باید توجه کرد که دارایی‌های نامشهود مانند سرقفلی، ثبت اختراع، نام تجاری و غیره در نظر گرفته نمی‌شود. نحوه محاسبه p/b چگونه است؟ برای محاسبه P/B، باید قیمت بازار هر سهم را بر ارزش دفتری هر سهم تقسیم کرد. به همین علت برای محاسبه ارزش دفتری باید از فرمول بالا استفاده و برای محاسبه قیمت پایانی می‌توان از تابلوی معاملات آن در سایت TSETMC‌ استفاده کرد. ارزش دفتری هر سهم / قیمت پایانی سهم = نسبت P/B  اگر بخواهیم با مثالی توضیح دهیم، به فرض اگر قیمت بازار هر سهم 1000 تومان و ارزش دفتری هر سهم 500 تومان باشد، مقیاس P/B برابر با 2 خواهد بود. این به این معنی است که بازار حاضر است دو برابر ارزش دفتری شرکت برای هر سهم پرداخت کند. نسبت p/b بالا بهتر است یا پایین؟ برای پاسخ به این سوال که نسبت P/B بالا بهتر است یا پایین؟ باید بگوییم که پاسخ این سوال به شرایط متعددی بستگی دارد. در بعضی مواقع شرکت‌هایی با نسبت P/B پایین، سودآوری بهتری نسبت به شرکت‌های با مقیاس P/B بالا دارند. 1. نسبت P/B بالا  نسبت P/B بالا نمایانگر این است که بازار به آینده شرکت اعتماد دارد و انتظار رشد بالایی دارد. به عبارتی دیگر قیمت بازار یک سهم نسبت به ارزش دفتری آن بیشتر است. این وضعیت می‌تواند دارای ویژگی‌های زیر باشد: این نسبت بالا می‌تواند بیانگر انتظارات بالا از سودآوری آینده شرکت باشد. بیانگر مدیریت کارآمد و استراتژی‌های موفقیت‌آمیز شرکت است که ارزش بازار را افزایش داده‌اند. نسبت P/B بالا ممکن است نشان‌دهنده اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به توانایی شرکت در تولید سود بیشتر در آینده باشد. در صورتی که نسبت P/B بالا باشد، شرکت می‌تواند بیشترین سود را به سهامداران خود توزیع کند. در صورت بروز تغییرات ناگهانی و منفی در بازار یا عملکرد شرکت، ارزش سهام ممکن است به سرعت کاهش یابد. نسبت P/B بالا ممکن است ناشی از عوامل خارجی مانند شرایط کلی بازار یا روندهای صنعتی باشد و نه عملکرد واقعی شرکت. 2. نسبت p/b پایین نسبت p به b پایین نشان‌دهنده این است که شرکت در شرایط فعلی ارزش کمتری نسبت به ارزش دفتری خود دارد و می‌تواند فرصتی برای خرید باشد اما باید دقت کرد که نسبت p/b منفی نیز ممکن است نشان‌دهنده مشکلات مالی شرکت باشد. در ادامه به بررسی ویژگی نسبت p به b پایین را بررسی می‌کنیم: نشان‌دهنده‌ی این است که بدهی‌های شرکت بیشتر از دارایی‌های آن است یعنی ارزش دفتری شرکت منفی است. بیانگر مشکلات جدی مالی و بحران‌های احتمالی در شرکت است. ریسک سرمایه‌گذاری در چنین شرکتی بسیار بالاست. ارزش دفتری منفی ممکن است نشان‌دهنده احتمال بالای ورشکستگی شرکت باشد. نسبت P/B منفی می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت سهام شرکت داشته باشد، زیرا سرمایه‌گذاران معمولاً از خرید سهام شرکت‌هایی با مشکلات مالی جدی اجتناب می‌کنند. چه نسبتی از P/B برای خرید سهام مناسب است؟ یکی از سوالات مهم برای سرمایه‌گذاران این است که چه نسبتی از P/B برای خرید سهام مناسب است؟ پاسخ به این سوال بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی‌توان یک پاسخ قطعی برای همه شرایط ارائه داد. با این حال، می‌توان به چند نکته کلی اشاره کرد که به تصمیم‌گیری کمک می‌کند: نسبت p به b کمتر از 1: نشان‌دهنده این است که سهام شرکت زیر قیمت ارزش دفتری‌ آن معامله می‌شود. می‌تواند به این معنا باشد که این نسبت یک فرصت خوب برای خرید سهام شرکت است به ویژه اگر شرکت دارای دارایی‌های با کیفیت و بدون بدهی‌های سنگین باشد. نکته اساسی و مهم این است که نسبت P/B پایین نیز ممکن است به دلیل مشکلات جدی مالی شرکت باشد، بنابراین بررسی دقیق ترازنامه و عملکرد شرکت ضروری است. نسبت P/B بین 1 تا 2: این محدوده بیانگر شرکت‌های پایدار و سالمی است که به ارزش دفتری خود نزدیکند و می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. سرمایه‌گذاران باید به عواملی مانند عملکرد، درآمد، سودآوری و چشم‌انداز شرکت توجه کنند. نسبت P به B بیشتر از 2: نسبت P/B بالاتر از 2 ممکن است نشان‌دهنده این باشد که بازار به دلیل عملکرد شرکت، نوآوری‌های جدید، انتظار رشد بالایی از شرکت دارد اما باید توجه داشت که نسبت P/B بالا نیز می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سهام شرکت گران است و ممکن است ریسک کاهش قیمت وجود داشته باشد. به عوامل بالا در شرایط تورمی نمی‌توان اکتفا کرد زیرا در زمان‌هایی که اقتصاد یک کشور تورمی است، قیمت بازار به سرعت افزایش پیدا می‌کند در حالی که ارزش دفتری ثابت می‌ماند چون ارزش دارایی‌ها به روز نمی‌شود. با این حساب صورت کسر به سرعت بزرگتر می‌شود اما مخرج کسر ثابت می‌ماند. سخن پایانی نسبت P/B یکی از ابزارهای مالی […]
ادامه
بیمه مسافرتی داخلی

بیمه مسافرتی داخلی؛ حامی شما برای گشت و گذار در ایران

بیمه مسافرتی داخلی یکی از ابزارهای مهم برای حفظ آرامش و اطمینان خاطر در سفرهای داخلی است. این بیمه برای پاسخ دادن به نیازهای مسافران در هنگام بروز حوادث و مشکلات غیر منتظره در سفرهای داخلی طراحی شده است.  در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به این موضوع می‌پردازیم که بیمه مسافرت داخلی چیست و چه نکاتی دارد و چگونه می‌توان آن را خریداری کرد. اگر شما نیز دغدغه تامین امنیت و آرامش خود را در سفرهای داخلی دارید، در این مقاله همراه ما باشید. بیمه مسافرتی داخلی چیست؟ بیمه مسافرتی داخلی یکی از انواع بیمه مسافرتی است که به منظور پوشش حوادث در سفرهای داخلی طراحی شد‌ه و همه افراد، چه آن‌هایی که به تنهایی سفر می‌کنند و چه افرادی که با خانواده یا به‌همراه تور به مسافرت می‌روند، می‌توانند از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که این بیمه با بیمه مسافرتی بین‌المللی تفاوت دارد. بیمه مسافرتی برای پوشش سفرهای خارجی طراحی شد‌ه است و تورها و افرادی که به صورت انفرادی به خارج از کشور سفر می‌کنند را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین، بیمه مسافرتی خارجی جایگزین بیمه سفر داخلی نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید، با اینکه اصطلاح بیمه مسافرتی داخلی یا بیمه مسافرتی یک روزه، بسیار رایج است اما در شرکت‌های بیمه‌، بیمه‌ای با عنوان «بیمه مسافرتی یک روزه» یا «بیمه سفر داخلی» وجود ندارد و این نوع بیمه‌ها با عناوینی همچون «بیمه حوادث انفرادی و گروهی» و «بیمه مسئولیت» شناخته می‌شوند. انواع بیمه مسافرتی داخل کشور چیست؟ بیمه مسافرتی داخلی شامل دو نوع بیمه حوادث و بیمه مسئولیت می‌شود. بیمه حوادث به صورت گروهی و انفرادی ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای شرایط مختلف و انواع سفرهای داخلی مناسب است. این بیمه‌ها برای تورهای مسافرتی داخلی و همچنین سفرهای یک روزه و چند روزه فردی تهیه می‌شوند. بیمه مسافر‌تی تور داخلی اگر سفر از طریق تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی انجام شود، مسئولیت تمامی حوادثی که در طول سفر رخ می‌دهد، بر عهده تیم گردشگری خواهد بود.  بیمه مسافرتی تور داخلی، وظیفه جبران تمام یا بخشی از خسارات ناشی از این حوادث را بر عهده می‌گیرد. دو نوع بیمه‌نامه حوادث گروهی و مسئولیت، معمولاً توسط مدیران آژانس‌ها و تورها برای پوشش این حوادث خریداری می‌شود. بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی بیمه حوادث به دو صورت گروهی و انفرادی ارائه می‌شود. حوادثی که ممکن است برای مسافران در طول سفر رخ دهد، تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.  خسارات جانی و مالی مانند نقص عضو، جراحت، از کار افتادگی موقتی یا دائمی و فوت فرد بیمه شد‌ه در این بیمه‌نامه پوشش داده می‌شود. البته نباید در این حوادث قصد و اراده فرد دخیل باشد.  میزان جبران خسارات سقف مشخصی دارد و بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، موارد اضافی را طبق شرایط خود به بیمه‌نامه اضافه کند. این بیمه‌نامه تنها برای صاحبان تورها نیست و هر فرد یا گروهی که قصد سفر دارد می‌تواند آن را تهیه کند. بیمه مسئو‌لیت تور‌‌های مسا‌‌فرتی بیمه مسئولیت، وظیفه پوشش خسارت حوادثی را که در طول سفر برای کارکنان تورها رخ می‌دهد، بر عهده دارد. این بیمه باید به همراه بیمه حوادث گروهی توسط مدیران تورها و آژانس‌های مسافرتی تهیه شود. در واقع، تورلیدرها و سایر کارمندان تور برای پوشش حوادثی که در حین کار ممکن است اتفاق بیفتد، به این بیمه نیاز دارند. هنگام خرید این بیمه، سرمایه اولیه مشخص شد‌ه و سقف جبران خسارت‌ها بر اساس میزان سرمایه اولیه تعیین می‌شود. فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی از جمله مواردی است که تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می‌گیرد. حق بیمه مسئولیت و مبلغی که باید برای خرید آن پرداخت کنید نیز بر اساس همین سرمایه اولیه تعیین می‌شود. چه کسانی می‌توانند از بیمه سفر داخلی استفاده کنند؟ استفاده از بیمه های مسافرتی داخلی محدودیتی برای افراد ندارد. به‌طور کلی می‌توان مخاطبان این بیمه‌نامه را در سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد: مسافران انفرادی: کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، می‌توانند در صورت بروز حادثه از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. مسافران با خانواده و دوستان: سفرهای گروهی با خانواده و دوستان لذت‌بخش‌ است، اما در عین حال ریسک‌های بیشتری نیز به همراه دارد. بیمه سفر داخلی، در صورت بروز مشکل برای هر یک از اعضای گروه، حامی شما خواهد بود. تورها و آژانس‌های مسافرتی: ارائه‌دهندگان تورهای داخلی می‌توانند با تهیه بیمه مسافرتی تور داخلی، ضمن جلب اعتماد بیشتر، مسئولیت‌های خود را نیز در قبال مسافران به نحو احسن انجام دهند. شرایط بیمه مسافرتی گروهی چیست؟ بیمه مسافرتی گروهی، گزینه‌ای ایده‌آل برای تضمین سلامتی و آرامش خاطر مسافران در تورهای گروهی و سفرهای پرماجرا است. این نوع بیمه با ارائه پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، حوادث احتمالی را در طول سفر تحت پوشش قرار می‌دهد و به مسافران و برگزارکنندگان تور آرامش خاطر می‌بخشد. شرایط کلی خرید بیمه مسافرتی گروهی در شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت است. اما به‌صورت کلی  شامل موارد زیر می‌شود: حداقل تعداد: برای خرید این بیمه‌نامه، حضور حداقل 10 نفر الزامی است. محدودیت سنی: افراد زیر 80 سال می‌توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند. مدت زمان سفر: بیمه‌نامه مسافرتی گروهی برای بازه‌های زمانی مختلف از 1 تا 30 روز قابل صدور است. سرمایه بیمه: بیمه‌گذار می‌تواند با توجه به نیاز خود، از بین سطوح مختلف سرمایه بیمه یکی را انتخاب کند. سقف تعهدات: اکثر شرکت‌های بیمه برای پوشش فوت این بیمه‌نامه 50 میلیون تومان است. البته ممکن است در برخی شرکت‌های بیمه این مقدار کمتر و یا بیشتر باشد. سقف هزینه‌های پزشکی: شرکت‌های بیمه 10 درصد سرمایه فوت را برای پوشش هزینه‌های پزشکی به بیمه‌شد‌ه پرداخت می‌کنند. شرکت‌های بیمه دارای بیمه سفر د‌ا‌خلی کدامند؟ در ایران، شرکت‌های بیمه متعددی هستند که اقدام به ارائه بیمه های مسافرتی داخلی می‌کنند. برخی از معروف‌ترین بیمه‌نامه‌های مسافرتی در شرکت‌های معتبر عبارتند از: بیمه مسافرتی داخلی ایران بیمه مسافرتی داخلی سامان بیمه مسافرتی داخلی پاسارگاد علاوه بر شرکت‌های ذکر شده، بسیاری از شرکت‌های بیمه دیگر نیز در ایران وجود دارند که بیمه‌نامه سفر داخلی ارائه می‌کنند. البته برای خرید بیمه مسافرتی داخلی، نیازی به مراجعه به دفاتر بیمه شرکت‌های مختلف ندارید، بلکه می‌توانید از طریق سایت کاریزمابیمه، ضمن استعلام از قیمت و شرایط انواع بیمه‌های مسافرتی داخلی، خرید خود را به‌صورت کاملا آنلاین انجام […]
پخش صوتی
ادامه
article-featured-image

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 6 تیر 1403)

دیده‌بان بورس کالای ایران (هفته منتهی به 6 تیر 1403) بولتن هفتگی بررسی محصولات کلیدی بورس کالا، به همراه نقشه بازار برای بورس کالا ​
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.