افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تاثیر آن بر قیمت سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تاثیر آن بر قیمت سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته
ورود به بورس

افزایش سرمایه از محل سود انباشته یکی از روش‌های معمول برای تامین مالی شرکت‌هاست. افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سودهای جمع‌آوری‌شده در طول سال‌های گذشته بدون نیاز به تامین مالی خارجی، سرمایه خود را افزایش دهند.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی جزئیات افزایش سرمایه از محل سود انباشته در بورس، تاثیر افزایش سرمایه از محل اندوخته بر قیمت سهم، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته چیست؟

براساس قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند از 10 درصد تا تمام سود سالانه خود را به‌ عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی تنها 10 درصد از سود سالانه خود را میان سهامداران تقسیم کرده باشد، مابقی این سود باید تحت عنوان سود انباشته در حساب اندوخته ذخیره شود.

افزایش سرمایه از محل اندوخته به این معنا است که شرکتی که سود مناسبی در طی سال‌های مالی کسب کرده، به جای توزیع این سود به صورت نقدی میان سهامداران، سود انباشته خود را در قالب سهام جدید به سهامداران اعطا می‌کند. این اقدام باعث افزایش سرمایه ثبت‌شده شرکت می‌شود و به طور همزمان تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز افزایش میابد.

نشان‌ دادن افزایش سرمایه در ترازنامه شرکت معمولاً برای سهامداران خبر خوشایندی نیست زیرا قیمت سهام بعد از افزایش سرمایه از محل اندوخته کاهش میابد؛ افزایش سرمایه هرچند باعث کاهش قیمت سهم می‌شود اما منجر به افزایش بازده حقوق صاحبان سهام و همچنین تعداد سهام خواهد شد.

افزایش سرمایه از محل اندوخته، یک ویژگی مهم برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستند که با استفاده از آن می‌توان فعالیت‌های زیر را انجام داد:

  1. شرکت‌ها می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید کنند.
  2. پروژه‌های تحقیق و توسعه خود را پشتیبانی کنند.
  3. تجهیزات و فناوری‌های جدید را به‌روزرسانی کنند.
  4. به توسعه بازار و گسترش فعالیت‌های خود بپردازند.

افزایش سرمایه به روش‌های متعددی انجام می‌شود که در مقاله ” افزایش سرمایه چیست؟ | انواع افزایش سرمایه” انواع مختلف آن را شرح داده‌ایم.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته به چه صورت است؟

ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی ﺳﻬﺎﻣﯽ ﻋﺎم، پیش از اﻗﺪام ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ واجد شرایط بودن افزایش سرمایه از محل سود اندوخته ﻧﺰد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس و اوراق ﺑﻬﺎدار اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

مراحل افزایش سرمایه از محل سود انباشته به شرح زیر است:

افزایش سرمایه از محل سود انباشته در جلسه مجمع فوق العاده

1- تصمیم‌گیری در مجمع فوق العاده

ابتدا اعضای هیئت مدیره ابتدا باید نیاز به افزایش سرمایه را احساس کنند و گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل اندوخته تهیه کنند. این گزارش باید شامل مواردی مانند میزان سود انباشته، نیازهای سرمایه‌گذاری، و برنامه‌های آتی شرکت، میزان افزایش سرمایه، تعداد سهام جدید و قیمت اسمی آنها باشد. پس از تهیه گزارش توجیهی در سایت کدال و تاییدیه از سازمان بورس، اعضای هیئت مدیره باید پیشنهاد افزایش سرمایه را به مجمع فوق‌العاده ارائه دهد تا سهامداران آن را تصویب کنند. در نهایت سند حسابداری افزایش سرمایه از محل سود انباشته توسط سازمان بورس تصویب می‌شود. پس از تصویب آن و برگزاری مجمع فوق العاده، آگهی افزایش سرمایه در سایت کدال منتشر می‌شود.

به طور مختصر فرآیند این قسمت به شرح زیر است:

  • ارائه  پیشنهاد اعضای هیأت مدیره
  • انتشار گزارش توجیهی در سامانه کدال
  • نظارت حسابرس قانونی سازمان بورس
  • ثبت حسابداری افزایش سرمایه از محل سود اندوخته
  • صدور مجوز از سازمان بورس
  • تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده
  • برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه
  • تنظیم صورت جلسه و ثبت آن

2- انتشار آگهی افزایش سرمایه

پس از تشکیل مجمع فوق العاده در زمان مشخص شده، اطلاعیه و آگهی از سمت شرکت تحت عنوان “تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده” در سایت کدال به صورت عمومی منتشر می‌شود. در این آگهی، تمامی تصمیمات و آرا این مجمع مبنی بر افزایش سرمایه، محل تأمین آن به صورت شفاف بیان می‌شود.

اعضای هیأت مدیره، براساس جلسه‌ای که ساعت و تاریخ آن در کدال اعلام شده، تشکیل جلسه می‌دهند و درباره اقدامات مورد نیاز جهت افزایش سرمایه و تغییر اساسنامه شرکت تصمیم‌گیری می‌کنند. در نهایت اطلاعیه‌ای با عنوان “ثبت افزایش سرمایه” در کدال منتشر می‌گردد.

3- تخصیص سهام جدید به سهامداران

شرکت‌ها متعهد می‌شوند که افزایش سرمایه صورت گرفته را تا پیش از پایان سال مالی، نزد مراجع  ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانند. پس از انجام تمامی مراحل بالا تغییرات در پرتفوی سهامداران اعمال می‌گردد.
به این نکته توجه شود که اگر افزایش سرمایه زیر 200 درصد باشد، چند روز پس از مجمع بازگشایی نماد انجام می‌شود اما در مورد افزایش سرمایه‌ بیشنر از 200 درصد، تا زمانی که افزایش سرمایه ثبت نشود، باز نمی‌گردد.

انتشار گزارش توجیهی افزایش سود از محل سود انباشته در سایت کدال

افزایش سرمایه از محل سود انباشته چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ثبت افزایش سرمایه از محل سود اندوخته، به تصمیم‌گیری اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی فوق‌العاده در حوزه افزایش سرمایه از محل اندوخته بستگی دارد. پس از تصمیم‌گیری نهایی و تصویب صورت جلسه، باید حداکثر ظرف مدت یک ماه به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده شود.

محاسبه افزایش سرمایه از محل سود انباشته به چه صورت است؟

در افزایش سرمایه از محل سود اندوخته به سهامداران شرکت تعلق خواهد گرفت. علاوه‌بر اینکه تعداد سهام سهامداران افزایش پیدا می‌یابد، برای ثبات دارایی‌ها، باید قیمت سهام کاهش پیدا کند اما اینکه چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد، لازم است با فرمول زیر آشنا شد:

 تعداد سهام * درصد افزایش سرمایه = تعداد سهام جایزه

۱ + قیمت پایانی قبل از افزایش سرمایه / درصد افزایش سرمایه = قیمت تئوریک بعد از افزایش سرمایه

در این نحوه محاسبه قیمت پایانی، میانگین وزنی قیمت معاملات نماد مورد نظر در آخرین روز معاملاتی است. قیمت پایانی  را می‌توان از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران tsetmc دریافت کرد.

link مقاله پیشنهادی : بورس چیست ؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل سود انباشته

مزایای افزایش سرمایه از محل اندوخته به شرح زیر است:

  • افزایش تعداد سهام سهامداران
  • اطمینان از سودده بودن شرکت
  • کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت
  • کمک کننده به طرح‌های توسعه‌ای شرکت
  • عدم نیاز به پرداخت مبلغ اضافی به ازای دریافت سهام جایزه

معایب افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به شرح زیر است:

  • بلوکه شدن درصدی از دارایی به مدت یک الی دو ماه
  • ریزش قیمت سهام بعد از آزاد شدن دارایی بلوکه شده به علت عرضه زیاد
  • عدم تزریق نقدینگی به شرکت هنگام افزایش سرمایه از محل سود اندوخته
  • عدم اجرایی بودن این ویژگی برای همه شرکت‌ها
  • نیاز به تایید سهامداران برای اجرا

سخن پایانی آیا افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است؟

افزایش سرمایه از محل سود اندوخته می‌تواند روش مفیدی برای گسترش و توسعه شرکت‌ها باشد، به ویژه زمانی که شرکت‌ها برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت دارند. با این حال، این روش به مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی دقیق و ارتباط موثر با سهامداران بستگی دارد.

سوالات متداول

افزایش سرمایه از محل سود انباشته یکی از روش‌های معمول برای تامین مالی شرکت‌هاست. افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سودهای جمع‌آوری‌شده در طول سال‌های گذشته بدون نیاز به تامین مالی خارجی، سرمایه خود را افزایش دهند.​

از مزایای افزایش سرمایه از محل اندوخته می‌توان به افزایش تعداد سهام سهامداران، اطمینان از سودده بودن شرکت، کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت و کمک کننده به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد.

ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی ﺳﻬﺎﻣﯽ ﻋﺎم، پیش از اﻗﺪام ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ مشمول بودن افزایش سرمایه از محل سود انباشته  ﻧﺰد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس و اوراق ﺑﻬﺎدار اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ​

مدت زمان ثبت افزایش سرمایه از محل سود انباشته، به تصمیم‌گیری اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی فوق‌العاده در حوزه افزایش سرمایه از محل اندوخته بستگی دارد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه برای این مطلب

  1. سمیرا 17 تیر 1403 1 پاسخ

    سود انباشته چیه؟!

    17 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 17 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      افزایش سرمایه از محل اندوخته به این معنا است که شرکتی که سود مناسبی در طی سال‌های مالی کسب کرده، به جای توزیع این سود به صورت نقدی میان سهامداران، سود انباشته خود را در قالب سهام جدید به سهامداران اعطا می‌کند. این اقدام باعث افزایش سرمایه ثبت‌شده شرکت می‌شود و به طور همزمان تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز افزایش میابد.

      17 تیر 1403
  2. امیر 17 تیر 1403 1 پاسخ

    سود تقسیمی‌ همون سود انباشته است؟!

    17 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 17 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      براساس قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند از 10 درصد تا تمام سود سالانه خود را به‌ عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی تنها 10 درصد از سود سالانه خود را میان سهامداران تقسیم کرده باشد، مابقی این سود باید تحت عنوان سود انباشته در حساب اندوخته ذخیره شود.

      17 تیر 1403
  3. سید علی 26 تیر 1403 1 پاسخ

    افزایش سرمایه از محل سود انباشته به چه صورت است؟

    26 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 27 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      براساس قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند از 10 درصد تا تمام سود سالانه خود را به‌ عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی تنها 10 درصد از سود سالانه خود را میان سهامداران تقسیم کرده باشد، مابقی این سود باید تحت عنوان سود انباشته در حساب اندوخته ذخیره شود.
      برای مطالع بیشتر اینجا مطالعه شود.

      27 تیر 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.